محصول به سبد خرید اضافه شد
0
راشین ابزار| وارد شوید| ثبت نام کنید

همه چیز درباره ابزارآلات دستی

دسته‌بندی: مقالات
تاریخ: 14 اردیبهشت 1400
بازدید: 1,225

ابزارآلات دستی همان طور که از نامشان پیداست، با استفاده از نیروی دست کار می کنند.این دسته از ابزار با استفاده های گوناگون در صنایع مختلف و در تنوع زیادی تولید می شوند. ابزارآلات دستی در کارگاه های تولیدی، صنعتی، مکانیکی، آهنگری و … حتی در منازل نیز مورد استفاده قرار می گیرند و وجودشان برای انجام کارها ضروری است.
 البته تولیدکنندگان این نوع ابزارها، با در نظر گرفتن این مسأله، ابزارآلات دستی را با طراحی ارگونومیک تولید می کنند تا هنگام کار کردن با آنها کمترین میزان آسیب به دست کاربر وارد شود.

انواع ابزارهای دستی

ابزارهای دستی در گروه های مختلفی مانند آچار،انبرها، پیچ گوشتی ها،ابزارهای برش دستی، اندازه گیری،جعبع باکس،بکس،دسته باکس،آلن ها و … دسته بندی می شوند.

 آچار و انواع آن

آچارها جزو وسایل ضروری جعبه‌ابزار به شمار می آیند و مهم‌ترین کارایی آن‌ها باز کردن پیچ‌های Hexagon و مهره‌های مربوط به آن است. این آچارها با توجه به سایز پیچ‌ها ساخته می‌شوند. سایز آچارها با توجه به استاندارد DIN رایج کشور ایران از شماره‌ی 6 تا 22 تقسیم بندی می شوند و برای باز کردن پیچ‌های M6 تا M22 مورد استفاده قرار می گیرند. سایزهای کوچک‌تر و بزرگ‌تر این آچارها در بازار به‌صورت جداگانه به فروش می رسد و در دسته بندی استاندارد جعبه‌ابزارها قرار نمی‌گیرند.

انواع انبر و سیم چین ها

1- انبردست: ابزاری است که جهت اعمال نیرو به یک قطعه جهت برش، خم و یا ثابت نگه داشتن آن قطعه و همچنین برای فرم دادن مفتول، برش سیم، سفت کردن مهره و ….. استفاده می شود.

2- دم‌باریک: این ابزار همان‌طور که از نامش پیداست دارای دُمی باریک است و جهت نگه‌داشتن قطعاتی که جای مناسبی ندارند مورد استفاده قرار می گیرد.

3- سیم‌چین: ابزاری است برای برش و لخت کردن سیم‌ها.

4- شلاقی و کلاغی: این ابزارها، ابزارهای لوله‌کشی هستند اما در دسته‌بندی Pliers قرارگرفته‌اند این آچارها برای گرفتن لوله و سفت کردن لوله مورد استفاده قرار می‌گیرد

انواع پیچ‌گوشتی‌ها

نوع پیچ: چهارسو، دو سو (تخت)، ستاره‌ای (Philips)، خورشیدی و سه پر.

نوع عایقی: ترمینالی (مخصوص کار با جریان برق) و معمولی.

ضربه‌پذیری: چکش‌خوار تشتکی، چکش‌خوار فولادی و معمولی.

انواع آچارهای آلن

4 نوع آچار آلن در بازار یافت می شود که عبارت‌اند از: آلن چاقویی، آلن حلقه ای، آلن کمربندی و آلن پیچ گوشتی، تمامی این نوع آچارها در یک شکل و یک سایز هستند و تنها تفاوت آن ها در نوع دسته و کاورشان است. بهترین نوع آچارهای آلن نوع کمربندی آن است زیرا دسترسی به آچارها راحت تر است.

انواع فازمتزها

فازمترهای پیچ گوشتی:عمومی‌ترین شکل فازمتر است که عموم مردم با آن آشنایی دارند، این نوع فازمتر درواقع یک پیچ گوشتی با لامپ سیگنال می باشد که به محض تماس نوک پیچ گوشتی به سیم حامل جریان برق چرا آن روشن می شود که نشان دهنده وجود برق در این سیم است.

فازمترهای دوشاخ:این نوع فاز مترها حرفه ای می باشد و دارای دو عدد راب هستند که یکی به خط نول و دیگری به خط فاز وصل می شود و بر روی دسته راب فاز تعدادی چراغ وجود دارد که نشانگر رنج ولتاژ برق است.

فازمترهای دیچیتالی:این نوع فازمترها شبیه مولتی متر هستند که به‌غیراز وجود ولتاژ، کمیت‌های دیگر اندازه‌گیری را نیز نشان می دهد و همچنین کاربرد خانگی ندارد.

انواع دستگاه پرچ

معمولاً این دستگاه ها به شکل نیوماتیک و دستی در بازار وجود دارند. نوع نیوماتیک آن با کمپرسور باد کار می کند و کاربرد خانگی ندارد. نوع دستی این دستگاه مورد استفاده خانگی قرار می گیرد.

 تجهیزات اندازه گیری

تجهیزات اندازه گیری انواع مختلفی دارد و همچنین کاربرد آن ها در امور صنعتی بیشتر از خانگی است اما در این مطلب توضیحاتی در مورد این تجهیزات خواهیم داد.

تجهیزات اندازه گیری در چند وجه دسته بندی می شوند که عبارت‌اند از:

1- فن آوری اندازه گیری که به دو دسته لیزری و معمولی تقسیم بندی می شوند. نوع لیزری آن برای امور صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد خانگی ندارد.

2- نوع اندازه گیری تجهیزات که به دو زیر مجموعه تقسیم بندی می شوند عبارت‌اند از زاویه‌سنج‌ها و فاصله‌سنج‌ها.

 زاویه‌سنج‌های آن عبارت‌اند از: ترازها، شاقول ها، گونیاها و نقاله ها.

فاصله‌سنج‌های آن عبارت‌اند از: مترهای روتاری، مترهای معمولی، کولیس ها و خط کش ها.

برچسب‌ها:

ادمین

دیدگاه‌ها

رفتن به بالای صفحه

راهنمای خرید از راشین ابزار

راهنما

۰۲۱۶۶۷۰۴۱۸۹
با ما در تماس باشید

فروشگاه اینترنتی تخصصی ابزارآلات

ایران، تهران، میدان حسن آباد، خیابان سی تیر، خیابان امام خمینی (ره)، ساختمان خیبر، طبقه اول، واحد 5

مشاوره و تامین ابزارآلات صنعتی،پتروشیمی،پالایشگاهی،نیروگاهی و خودروسازی
Copyright © 2021 RashinTools